Succes? Stel jezelf eens de vraag waarom

Een inspirerend verhaal van Simon Sinek. Het – ogenschijnlijk doodeenvoudige – model dat hij hanteert (de “Golden Circle”) gaat uit van drie niveaus waarop organisaties en mensen opereren: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Zijn stelling is dat meestal de derde vraag onderbelicht blijft en daarmee écht succes uitblijft. Herkenbaar.

Sinek maakt ook een genuanceerd onderscheid tussen “leiders” en “zij die leiden”. De eerste categorie heeft een positie, de tweede inspireert. Eveneens herkenbaar. Zij die leiden zijn succesvol(ler), want weten het antwoord op de waarom-vraag effectief over te brengen.

Leuk verhaal, maar wat nu? Mijn advies:

  • bekijk de presentatie (18 minuten) van Simon Sinek.
  • Stel jezelf (of je organisatie) de waarom-vraag. Welk doel dien je eigenlijk? Denk dan niet in termen van “de beste”, de “grootste”, etc, dat zijn de uiteindelijke gevolgen.
  • Denk vervolgens ook eens na over de vraag: communiceer ik dat doel eigenlijk wel met mijn doelgroep (werkgever, klanten)?

Eén reactie op “Succes? Stel jezelf eens de vraag waarom”

  1. […] én het boek van Simon Sinek: “Begin met het Waarom, de Gouden Cirkel van ondernemen”. Zijn speech, eerder door mij aangehaald op dit blog, kende ik natuurlijk al. Dit boek stond al iets langer op […]