Succes is een keuze

In ons streven succes meetbaar en tastbaar te maken verliezen we vaak uit het oog wat we eigenlijk zouden moeten meten. Waarom richten we ons zo sterk op het gevolg van succes in plaats van de oorzaak erachter? Het meest eenvoudige antwoord: het is makkelijker. Maar er is meer.

Vorig jaar stuitte ik bij toeval op een toespraak van Simon Sinek die hij hield tijdens een TED-bijeenkomst. Sindsdien refereer ik vaak naar deze toespraak als ik met mensen praat over hun ambities, persoonlijk én zakelijk.

Ik wijs ze er vooral op als ik hoor dat die ambities meer weghebben van een statement hoe men denkt te kunnen voldoen aan de verwachtingen van anderen, dan dat men praat over hetgeen men vanuit zichzelf wil. Geloof me, er is een groot verschil tussen deze twee.

Sinek stelt in zijn verhaal dat het niet zozeer jouw product is dat men koopt, maar boven alles jouw drijfveer. Het verhaal maakt het verschil, niet het unieke van jouw product (zo uniek zijn de meeste producten namelijk niet). “People don’t buy what you sell, they buy why you sell it”, herhaalt hij meerdere keren. Terecht. De porté van zijn verhaal gaat op voor organisaties, maar geldt ook voor jou.

Waarom is dit zo belangrijk? Omdat ik geloof dat iedereen diep van binnen zo’n drijfveer heeft, die, gecombineerd met een gegeven talent kan leiden tot voldoening en – in de ruimste zin van het woord – succes. Daarvoor moeten alleen drie dingen worden gedaan: ontdekken van jouw drijfveer, onderkennen van je echte talent en het verbinden van die twee met wat je doet.

Is dit een probleem? Niet altijd, maar toch vaker dan we denken. Mensen kennen simpelweg hun eigen drijfveer niet, het is niet meetbaar, weinig concreet, niet tastbaar en het kost tijd om tot het “inzicht” te komen. Veel mensen proberen te voldoen aan een verwachting die anderen van hen hebben, worden nog te vaak afgerekend op hun meetbare bijdrage en niet op de mate waarin ze hun talent hebben ingezet of hebben ontwikkeld. En last but not least: écht de stap zetten om je talent, je drijfveer én wat je doet met elkaar te verbinden is kiezen voor het onbekende, dus riskant. Zo laten we soms de dingen liever zoals ze waren en ontstaat mogelijk een impasse.

Voorkom of doorbreek die impasse en maak de analyse eens voor jezelf. Dat hoeft niet tot doel te hebben iets te veranderen. Soms is de simpele constatering dat wat je nu doet écht past bij jou namelijk minstens zo plezierig.

Succes is een keuze, als die keuze van binnenuit komt. Ontdek, benut en vertrouw op jouw drijfveer en creëer je eigen succes.