Ambitie en de kracht van het waarom

Als de kloof tussen wát je doet en waaróm je dat doet groter wordt, verliest een organisatie het vermogen om te inspireren. Een organisatie die in deze situatie terecht komt verliest niet alleen haar belangrijkste asset, medewerkers, maar uiteindelijk ook haar bestaansrecht: klanten. Deze organisaties moeten steeds meer een beroep doen op korte termijn maatregelen om tot vergelijkbare resultaten te komen als voorheen.

Food for thought

Dit las ik, zittend aan het zwembad, op de 21e verdieping van een hotel in hartje Lissabon. Ik had er bijna twee weken vakantie op zitten. Twee weken los van de dagelijkse beslommeringen, even geen mail, telefoon of zakelijke meetings. Het hoofd vrij. Bij het vertrek, op Schiphol, had ik wat leesvoer gekocht. Enkele toegankelijke thrillers, die zo lekker weglezen én het boek van Simon Sinek: “Begin met het Waarom, de Gouden Cirkel van ondernemen”. Zijn speech, eerder door mij aangehaald op dit blog, kende ik natuurlijk al. Dit boek stond al iets langer op mijn verlanglijstje. Op het “rooftop terrace” gezeten, besloot ik het niet ongelezen mee terug te nemen naar Nederland. En daar ben ik blij om. Het boek, dat ruim 240 pagina’s beslaat, las ik uit in enkele uren. Het inspireert. Misschien komt dat ook doordat Sinek je niet in een richting dwingt, maar de lezer laat inzien wat de impact is van zijn inzicht. Het biedt “food for thought”.

Geen tools?

Het boek bevat aansprekende cases, die weliswaar vaker worden gebruikt (waaronder Apple, South West, Microsoft, Wal-Mart), maar nu vanuit een andere invalshoek worden bezien. De nadruk ligt voortdurend op de drijvende kracht achter het succes, het waarom. Het leuke hiervan is dat het boek hiermee in mindere mate een “zelfhulpboek” voor managers is dan andere publicaties. Het waarom laat zich immers niet modelleren. Het boek bevat, welgeteld, 7 plaatjes, het merendeel daarvan is daarenboven simplistisch. Sinek reikt de lezer ook nauwelijks tools aan, laat staan oefeningen. Een gemiste kans? Integendeel, naar mijn smaak: het boek zet namelijk aan tot nadenken en dat leidde bij mij al snel tot waardevolle inzichten. De kracht schuilt in de eenvoud en brede toepasbaarheid van het concept voor ondernemingen, groot en klein, én individuen. Dus ook voor mensen die met hun carrière aan de slag willen biedt het mooie inzichten. Het concept is generiek en wint daarmee aan kracht. Dat komt ook door de helder beschreven link die Sinek maakt naar de biologie van het menselijk brein: het formuleren van een organisatievisie is als het verwoorden van gevoelens of een instinct. Het is moeilijk en lijkt al snel vaag.

De connectie met ambitie

Wat je doet zou het tastbare bewijs moeten zijn van waarom je het doet, schrijft Sinek. Doe je dat niet, dan verliest de organisatie aan kracht. Juist dat is waar ik in mijn dagelijks werk op stuit. Te vaak zie ik dat we de mond vol hebben over ambitie, maar dat we blijven hangen in een formulering van het gewenste resultaat, het wat. Ik zie dat business coaching en consultancy zich primair richten op het aanreiken van een gestandaardiseerd “hoe”, maar daarbij simpelweg wordt vergeten aandacht te geven aan het “waarom”. Ik zie hoe talentvolle professionals ongeïnspireerd organisaties verlaten en hoe in de kern mooie bedrijven het werkelijk potentieel onbenut laten door zich, overigens vaak geholpen door consultants, een “pak aan laten meten dat hen niet past”.

Welk inzicht ontstond bij mij na het lezen van dit boek? Dat het in verbinding brengen, of het herstellen van die verbinding, van wat je zegt en doet met het waarom, mensen te inspireren mogelijkheden te zien, in plaats van beperkingen, exact is wat ik met Collate voor ogen heb, op welke manier dan ook. Of dat nu is door organisaties te helpen back-offices te transformeren naar “entrepeneurial units”, “online identities” te helpen realiseren voor mensen met een passie, of professionals en startende ondernemers te begeleiden in hun uitdagingen. Het ooit door mij instinctief gekozen onderschrift “connect to ambition” kreeg na het lezen van Sinek’s boek betekenis. De werkelijke ambitie ligt immers besloten in het waarom.

Zelf lezen?